 |
Wszystkie nasze mieszkania maj gwarancje wysokiego standardu firmowanego logiem Krakow For You. Mieszkania s czci tzw. ApartmentHouse ®.
Sprawd! |
|
Globtrotter nieustajcy w podry
Znaczenie pielgrzymek w nauce Jana Pawa II
Mylc o przesaniu, jakie Jan Pawe II pozostawi po sobie nie naley zapomina o bardzo wanym aspekcie jego duszpasterskiej dziaalnoci - mianowicie o jego licznych podrach. Podrowania tego nie mona bynajmniej nazwa wczgostwem lub beztroskim wojaowaniem, miao ono bowiem swj cel, cel wany, bo dotykajcy czsto istoty czowieczestwa, ale przybierajcy zazwyczaj radosne, spontaniczne formy.
Czy rzeczywicie papieskie pielgrzymki miay a takie znaczenie? Czy byy w istocie najlepsz form przekazania chrystusowej nauki? Spord uczynkw miosiernych wzgldem duszy i ciaa jest taki jeden: "chorych odwiedza" i jeli pojcie choroby potraktowa w szerszym kontekcie, wliczajc w ni take samotno, czy te duchowe zagubienie, na podre Jana Pawa spojrze mona wanie jako na takie "odwiedziny u chorych" z caego wiata.
Tradycja papieskich podry siga czasw redniowiecza, jednak wtedy podrowano nie z pobudek duszpasterskich, ale zazwyczaj z powodw politycznych, a niekiedy nawet z powodu zagroenia ycia (np. podczas najazdw na Rzym). Pierwszym papieem, ktry zyska sobie miano pielgrzyma by dopiero Pawe VI (a wic wiek XX!). Odby on 9 podry zagranicznych i 14 podry po Woszech. To jednak niewiele w porwnaniu z 104 zagranicznymi pielgrzymkami i 146 podrami apostolskimi na terenie Woch Jana Pawa II.

Przyjazdy Papiea miay szczeglne znaczenie dla ludzi yjcych w krajach totalitarnych i autorytarnych, w tym take dla jego rodakw. Jan Pawe II przynosi nadziej i namawia do budowy demokracji opartej na wzajemnym poszanowaniu, zrozumieniu i solidarnoci, a jego pielgrzymki w wielu przypadkach przyczyniay si do zmian ustrojowych w odwiedzanych pastwach - i nie chodzi tu tylko o Polsk, ale take o takie "uboczne" skutki papieskich odwiedzin jakie miay miejsce na Haiti, czy te Filipinach. Papie nie ba si te spotka z ludmi, ktrych wadza w krajach demokratycznych bya powszechnie krytykowana. By otwarty na wszystkich, co zaowocowao jego rozmowami z Wojciechem Jaruzelskim, Pinochetem, Fidelem Castro...
Wanym aspektem podry Papiea by dialog midzykulturowy, jaki Jan Pawe II nawiza z ludmi z odlegych zaktkw kuli ziemskiej. Jego pielgrzymowanie nie byo zwykym zwiedzaniem wiata, ale wymagao wiele dyplomacji oraz znajomoci odmiennych kulturowo obyczajw i zachowa, co pozwalao nie tylko na uniknicie jakiej niezamierzonej gafy, ale przysparzao Papieowi wiele przychylnoci, nawet wrd wyznawcw innych religii. Znanych jest wiele anegdotek dotyczcych niebywaej zrcznoci Papiea w sytuacjach zderzenia obyczajowoci ludzi z odwiedzanego kraju z konwencjami kultury Zachodu, w ktrej Jan Pawe II przecie si wychowa. Due otwarcie na wszystkich ludzi i szacunek dla kulturowej odmiennoci pozwalao mu na zachowania, ktre mimo swej spontanicznoci nikogo nie obraay i w nikogo nie godziy. Papie dostosowa si na przykad do maoryskiego obyczaju powitalnego "hongi" (Nowa Zelandia, 32 pielgrzymka, 1986 rok) polegajcego na pocieraniu si nosami i przywita w ten sposb blisko tuzin wanych maoryskich osobistoci, ktre wyszy mu naprzeciw. Odwiedzajc wyspy Oceanii za, zachowa cay rytua powitalny rdzennych mieszkacw Fidi (Fidi, 1986 rok)odpowiadajc na poszczeglne czci mowy powitalnej rytualnym "aaaa oj oj oj".
Jan Pawe II nie chcia zamyka si w Watykanie i stamtd pisa encykliki czekajc na pielgrzymw, ktrzy przyjd do niego. Wiedzia, e dla wielu ludzi taka podr byaby niewykonalna. Postanowi wic sam wybra si do nich niosc ze sob sowa otuchy, nadziej oraz duo zwykego ludzkiego ciepa i yczliwoci. Realizowa przy tym swoje postanowienie naladowania Pawa z Tarsu, zwanego Apostoem Narodw, na ktrym si wzorowa. Papie nierzadko przypomina o motywie wdrwki przewijajcym si zarwno w Starym, jak i Nowym Testamencie i wskazywa na jej gboki sens i znaczenie. Mwi, e ycie ludzkie jest cigym pielgrzymowaniem, gdy doskonaoci nie da si zdoby od razu, ale trzeba do niej doj.
Pod tym wzgldem bardzo symboliczny wydwik ma papieska Rada ds. Duszpasterstwa Migrantw i Podrnych, ktr Jan Pawe II otoczy szczegln duchow opiek i wsparciem. Rada ta, istniejca od 1952 roku (wtedy jeszcze pod inn nazw) pocztkowo zajmowaa si tylko migrantami i koczownikami, ale za spraw Jana Pawa II obja wszystkich, szeroko pojtych "ludzi w drodze": migrantw, uchodcw, pielgrzymw, turystw(uczestniczenie w wiatowych Dniach Turystyki), pasaerw wszelkich rodkw transportu oraz ludzi zwizanych zawodowo z podrowaniem - marynarzy, pilotw, pracownikw cyrkw i lunaparkw (ci spotkali si z Papieem w 2004 roku), ludzi zwizanych zawodowo z ruchem koowym (spotkanie w 2003 roku).
|
|