 |
Wszystkie nasze mieszkania maj� gwarancje wysokiego standardu firmowanego logiem Krakow For You. Mieszkania s� cz�ci� tzw. ApartmentHouse ®.
Sprawd�! |
|
Enrico Muscetra
| Kraków niemal od zawsze przyci�ga� do siebie wielkie osobowo�ci twórcze, które w�a�nie w tym mie�cie odnajdywa�y natchnienie i inspiracj� do swojej dzia�alno�ci artystycznej. Dzia�o si� tak przed wiekami i dzieje si� tak równie� obecnie – a to zapewne dzi�ki niezwyk�ej atmosferze, któr� przesi�kni�te jest to miasto.
Jednym z wspó�czesnych artystów, którzy zachwycili si� Krakowem jest w�oski grafik, malarz i rze�biarz, Enrico Muscetra. Artysta od 2003 roku, czyli od ponad pi�ciu lat sp�dza w Krakowie po kilka miesi�cy, dziel�c swoje �ycie pomi�dzy w�oskim Salento a dawn� siedzib� królów Polski.
Muscetra zrealizowa� wiele mi�dzynarodowych projektów, które przynios�y mu uznanie nie tylko w �rodowisku artystów i krytyków sztuki, ale równie� w�ród odbiorców. Zas�yn�� w latach 1973- 1974, kiedy na przedmie�ciach Mediolanu pojawi�y si� oniryczne murale jego autorstwa, które znacznie odbiega�y od panuj�cego wówczas nurtu zaanga�owanego spo�ecznie. Pó�niej przyszed� czas na przedsi�wzi�cia takie, jak ”Pomnik Je�owca” w Gallipoli, „Cz�owiek z wielkim sercem” w Martano, czy te� „Zwiastowanie” w Aradeo.
O kilku lat artysta realizuje swoje pomys�y równie� w Polsce. Nie bez echa przesz�a jego pami�tna wystawa „Romeo i Julia - niespe�nione marzenie”, któr� podziwia� mo�na by�o na dziedzi�cu krakowskiego Pa�acu Kszysztofory. By�a to artystyczna wariacja na temat s�ynnej szekspirowskiej historii o nieszcz�liwej mi�o�ci, która nie mog�a si� spe�ni� ze wzgl�du na przeciwno�ci losu. Figura s�ynnych literackich kochanków przez kilka tygodni go�ci�a zreszt� na p�ycie Rynku G�ównego. Obrazy i rze�by Muscetry by�y równie� wystawiane w galerii autorskiej Bronis�awa Chromego w krakowskim Parku Decjusza.
Jednak artysta nie ogranicza si� jedynie do Krakowa, cho� przyzna� trzeba, �e to w�a�nie miasto szczególnie sobie upodoba�. Jego prace mo�na ogl�da� tak�e w wielu innych ma�opolskich miejscowo�ciach. W lipcu 2008 roku, za spraw� Muscetry w�a�nie Wieliczka zyska�a jeszcze jeden wizerunek swej patronki, �w. Kingi, który ró�ni si� jednak znacznie od klasycznych pomników, daj�c widzowi mo�liwo�� samodzielnej interpretacji rze�by i jej nietypowego kszta�tu. Artysta przedstawi� �w. King� jako kobiet� siln� – co symbolizowa� ma ci�ki i solidny br�z, z którego wykonany jest pomnik – ale równocze�nie bardzo subteln� i uduchowion�, a to dzi�ki sprawiaj�cej wra�enie lekko�ci formie przybieraj�cej p�omienisty kszta�t. Dzi�ki temu Muscetra ukaza� zarówno trwa�o�� dzie�a Kingi, jak i jej delikatno�� i �wi�to��. Rze�b� artysty poszczyci� mo�e si� tak�e s�yn�ca ze swych anio�ów Lanckorona – pomnik oczywi�cie przedstawia anio�a, którego zaprojektowana przez Muscetr� posta� wprowadzona zosta�a w przestrze� lanckoro�skiego rynku.
Najbardziej charakterystycznym motywem przewijaj�cym si� w twórczo�ci Muscetry niczym lejtmotiv jest serce - ze wszystkimi konotacjami jakie niesie ze sob� ten symbol. Sercom Muscerty daleko jednak do funkcjonuj�cemu w popkulturze znaku, s� one bowiem cz�sto gorzkie, ale te� nierzadko p�omienne; s� symbolem wielkich nami�tno�ci i pasji, ale równie� ci�aru, jaki ze sob� niesie intensywno�� uczucia – równie� niespe�nionego. Dobrze t�umacz� rol� tego symbolu s�owa samego artysty: „Przede wszystkim mi�o��! Lub lepiej – niemo�liwo�� mi�o�ci jest zapewne najbardziej uniwersalnym obrazem cierpienia i ci�aru �ycia pod wp�ywem wielkich uczu�. To t�umaczy tak�e i nadaje sens tworzeniu przeze mnie obrazów malarskich i rze�biarskich, które odnosz� si� do serca.”
Mi�o�� (zarówno tragiczna, jak i spe�niona) jest bowiem dla artysty tematem uniwersalnym i zrozumia�ym dla wszystkich ludzi bez wzgl�du na ró�nice kulturowe. Artysta próbuje wi�c poprzez swoje dzie�a snu� rozwa�ania na temat tego czym jest owo uczucie i jak g��bokie mo�e by� spowodowane ni� rozdarcie. Odpowiedzi tych udziela nie tylko poprzez rze�by, ale te� za pomoc� obrazów i rycin.
Drugim tematem wokó� którego skupia si� Enrico Muscetra jest problem zderzenia duchowo�ci z cielesno�ci� i konsekwencje nieprzystawalno�ci tych dwóch form bytu. Problem wykluczenia materii pojawia si� w wielu dzie�ach twórcy, st�d te� rze�by artysty cz�sto intryguj� pustymi miejscami i otworami, nadaj�cymi obiektom lekko�ci i niemal koronkowo�ci. W tej afirmacji bezcielesno�ci uprzywilejowane miejsce zajmuje jednak wci�� serce, które – mimo, �e jest organem cia�a – pe�ni równocze�nie funkcj� symbolu ca�ej sfery duchowej. | | �r�d�o: Joanna Rzo�ca | |
|
|