To jeden z najbardziej niezwyk�ych i rozpoznawalnych typów samochodu, posiadaj�cy niepowtarzalny charakter, co sprawi�o, �e od pocz�tku swojego istnienia zapewnion� mia� mi�o�� wielu ludzi na ca�ym �wiecie. Volkswagen zwany u nas „garbusem” zosta� zaprojektowany w 1934 roku przez Ferdynanda Porsche na zamówienie samego Adolfa Hitlera, któremu marzy� si� idealny pojazd dla idealnej niemieckiej rodziny, mieszcz�cy rodziców, trójk� dzieci i baga�e. Samochód mia� by� dodatkowo tani, ekonomiczny i „niepowtarzalny”, czyli w�a�nie idealny. Na wielk� skal� zacz�to go jednak produkowa� po wojnie i to dzi�ki staraniom Brytyjczyków, pó�niej produkcj� garbusa przeniesiono z Europy do Ameryki Po�udniowej i �rodkowej. W Meksyku produkowany by� a� do 2003 roku.
Na �wiecie garbus znany jest pod ró�nymi nazwami, zazwyczaj pieszczotliwymi – najcz�ciej okre�la si� go mianem „�uczka” lub „chrab�szcza”, ale na przyk�ad Francuzi wol� na niego mówi� „biedronka”, a Kuba�czycy „jajeczko”. Jak wi�c wida� samochód ten ma mi�o�ników we wszystkich zak�tkach Globu.
Fanów zabytkowego Volkswagena nie brakuje tak�e w Polsce i oni w�a�nie organizuj� dla niego coroczne �wi�to, czyli Garbojam�, która w tym roku odb�dzie si� ju� po raz ósmy. Mi�o�nicy garbusów spotkaj� si� pomi�dzy 4 a 6 lipca 2008 nad zalewem Kryspinów k. Krakowa, gdzie odb�dzie si� trzydniowa garbusowa feta, w ramach której odb�d� si� koncerty rockowe, konkurs na najpi�kniejszego garbusa i aukcja charytatywna. Nie zabraknie te� tradycyjnej parady na krakowski Kazimierz i obowi�zkowego postoju na placu Wolnica, gdzie wszystkie pojazdy b�d� mogli podziwia� mieszka�cy i go�cie Krakowa.
Joanna Rzo�ca