Obraz filmowy od samego pocztku zwizany by z muzyk. Nawet filmy nieme pokazywane byy widzom z muzycznym akompaniamentem „na ywo”, muzyka bowiem dopeniaa to, co dzieje si na ekranie, stopniowaa napicie, sprawiaa, e nieme kadry byy bardziej zrozumiae. Od czasów wprowadzenia kina dwikowego wzajemne relacje kinematografii i muzyki stay si jeszcze bardziej cise, a kompozytor filmowej muzyki jest prawie w równym stopniu kreatorem atmosfery filmu, co reyser, czy operator.
Jednym z najwikszych magów ekranowych dwików jest Ennio Morricone, autor oprawy muzycznej do takich filmów jak „Misja” Rolanda Joffe, czy kultowych spaghetti westernów Sergio Leone. Nic wic dziwnego, e utworów Morricone bdzie mona posucha ju pierwszego dnia I Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie w krakowskiej Filharmonii. W trakcie tej uroczystoci zatytuowanej „100 – lecie muzyki filmowej”, która otwiera bdzie Festiwal zabrzmi take nuty utworów skomponowanych przez Nino Rot do „Ojca chrzestnego” i Jerry’ego Goldsmitha do „Star Treka” w wykonaniu Simfonietty Cracovii pod dyrygentur Kaspara Zehndera.
W kolejny dzie Festiwal przeniesie si w plener – muzyki filmowej posucha bdzie mona na rozlegej przestrzeni krakowskich Bo, z pewnoci dwiki rozejd si równie w caej okolicy uprzyjemniajc Krakowianom weekend. Najwikszym wydarzeniem pitku bdzie koncert Erica Serry, twórcy muzyki do filmów Luca Bessona: „Nikity”, „Wielkiego bkitu”, „Leona zawodowca”. W sobot za królowa bd utwory Kanadyjczyka Howarda Shore’a, który skomponowa ciek dwikow do wielu filmowych przebojów - m.in. do „Siedem”, „Milczenia owiec”, „Gangów Nowego Jorku”.
Finaem Festiwalu bdzie wykonanie nagrodzonej Oscarem partytury do „Wadcy Piercieni” Petera Jacksona. Na scenie znajdzie si ponad 200 osób, ale to nie koniec atrakcji dla fanów trylogii Tolkiena – czeka ich bowiem plenerowa projekcja filmu „Druyna piercienia” z polskimi napisami. Ostatni majowy weekend w Krakowei zapowiada si wic bardzo ciekawie.
Joanna Rzoca