To jeden z najbardziej niezwykych i rozpoznawalnych typów samochodu, posiadajcy niepowtarzalny charakter, co sprawio, e od pocztku swojego istnienia zapewnion mia mio wielu ludzi na caym wiecie. Volkswagen zwany u nas „garbusem” zosta zaprojektowany w 1934 roku przez Ferdynanda Porsche na zamówienie samego Adolfa Hitlera, któremu marzy si idealny pojazd dla idealnej niemieckiej rodziny, mieszczcy rodziców, trójk dzieci i bagae. Samochód mia by dodatkowo tani, ekonomiczny i „niepowtarzalny”, czyli wanie idealny. Na wielk skal zaczto go jednak produkowa po wojnie i to dziki staraniom Brytyjczyków, póniej produkcj garbusa przeniesiono z Europy do Ameryki Poudniowej i rodkowej. W Meksyku produkowany by a do 2003 roku.
Na wiecie garbus znany jest pod rónymi nazwami, zazwyczaj pieszczotliwymi – najczciej okrela si go mianem „uczka” lub „chrabszcza”, ale na przykad Francuzi wol na niego mówi „biedronka”, a Kubaczycy „jajeczko”. Jak wic wida samochód ten ma mioników we wszystkich zaktkach Globu.
Fanów zabytkowego Volkswagena nie brakuje take w Polsce i oni wanie organizuj dla niego coroczne wito, czyli Garbojam, która w tym roku odbdzie si ju po raz ósmy. Mionicy garbusów spotkaj si pomidzy 4 a 6 lipca 2008 nad zalewem Kryspinów k. Krakowa, gdzie odbdzie si trzydniowa garbusowa feta, w ramach której odbd si koncerty rockowe, konkurs na najpikniejszego garbusa i aukcja charytatywna. Nie zabraknie te tradycyjnej parady na krakowski Kazimierz i obowizkowego postoju na placu Wolnica, gdzie wszystkie pojazdy bd mogli podziwia mieszkacy i gocie Krakowa.
Joanna Rzoca