 |
Wszystkie nasze mieszkania maj gwarancje wysokiego standardu firmowanego logiem Krakow For You. Mieszkania s czci tzw. ApartmentHouse ®.
Sprawd! |
|
Enrico Muscetra
| Kraków niemal od zawsze przyciga do siebie wielkie osobowoci twórcze, które wanie w tym miecie odnajdyway natchnienie i inspiracj do swojej dziaalnoci artystycznej. Dziao si tak przed wiekami i dzieje si tak równie obecnie – a to zapewne dziki niezwykej atmosferze, któr przesiknite jest to miasto.
Jednym z wspóczesnych artystów, którzy zachwycili si Krakowem jest woski grafik, malarz i rzebiarz, Enrico Muscetra. Artysta od 2003 roku, czyli od ponad piciu lat spdza w Krakowie po kilka miesicy, dzielc swoje ycie pomidzy woskim Salento a dawn siedzib królów Polski.
Muscetra zrealizowa wiele midzynarodowych projektów, które przyniosy mu uznanie nie tylko w rodowisku artystów i krytyków sztuki, ale równie wród odbiorców. Zasyn w latach 1973- 1974, kiedy na przedmieciach Mediolanu pojawiy si oniryczne murale jego autorstwa, które znacznie odbiegay od panujcego wówczas nurtu zaangaowanego spoecznie. Póniej przyszed czas na przedsiwzicia takie, jak ”Pomnik Jeowca” w Gallipoli, „Czowiek z wielkim sercem” w Martano, czy te „Zwiastowanie” w Aradeo.
O kilku lat artysta realizuje swoje pomysy równie w Polsce. Nie bez echa przesza jego pamitna wystawa „Romeo i Julia - niespenione marzenie”, któr podziwia mona byo na dziedzicu krakowskiego Paacu Kszysztofory. Bya to artystyczna wariacja na temat synnej szekspirowskiej historii o nieszczliwej mioci, która nie moga si speni ze wzgldu na przeciwnoci losu. Figura synnych literackich kochanków przez kilka tygodni gocia zreszt na pycie Rynku Gównego. Obrazy i rzeby Muscetry byy równie wystawiane w galerii autorskiej Bronisawa Chromego w krakowskim Parku Decjusza.
Jednak artysta nie ogranicza si jedynie do Krakowa, cho przyzna trzeba, e to wanie miasto szczególnie sobie upodoba. Jego prace mona oglda take w wielu innych maopolskich miejscowociach. W lipcu 2008 roku, za spraw Muscetry wanie Wieliczka zyskaa jeszcze jeden wizerunek swej patronki, w. Kingi, który róni si jednak znacznie od klasycznych pomników, dajc widzowi moliwo samodzielnej interpretacji rzeby i jej nietypowego ksztatu. Artysta przedstawi w. King jako kobiet siln – co symbolizowa ma ciki i solidny brz, z którego wykonany jest pomnik – ale równoczenie bardzo subteln i uduchowion, a to dziki sprawiajcej wraenie lekkoci formie przybierajcej pomienisty ksztat. Dziki temu Muscetra ukaza zarówno trwao dziea Kingi, jak i jej delikatno i wito. Rzeb artysty poszczyci moe si take synca ze swych anioów Lanckorona – pomnik oczywicie przedstawia anioa, którego zaprojektowana przez Muscetr posta wprowadzona zostaa w przestrze lanckoroskiego rynku.
Najbardziej charakterystycznym motywem przewijajcym si w twórczoci Muscetry niczym lejtmotiv jest serce - ze wszystkimi konotacjami jakie niesie ze sob ten symbol. Sercom Muscerty daleko jednak do funkcjonujcemu w popkulturze znaku, s one bowiem czsto gorzkie, ale te nierzadko pomienne; s symbolem wielkich namitnoci i pasji, ale równie ciaru, jaki ze sob niesie intensywno uczucia – równie niespenionego. Dobrze tumacz rol tego symbolu sowa samego artysty: „Przede wszystkim mio! Lub lepiej – niemoliwo mioci jest zapewne najbardziej uniwersalnym obrazem cierpienia i ciaru ycia pod wpywem wielkich uczu. To tumaczy take i nadaje sens tworzeniu przeze mnie obrazów malarskich i rzebiarskich, które odnosz si do serca.”
Mio (zarówno tragiczna, jak i speniona) jest bowiem dla artysty tematem uniwersalnym i zrozumiaym dla wszystkich ludzi bez wzgldu na rónice kulturowe. Artysta próbuje wic poprzez swoje dziea snu rozwaania na temat tego czym jest owo uczucie i jak gbokie moe by spowodowane ni rozdarcie. Odpowiedzi tych udziela nie tylko poprzez rzeby, ale te za pomoc obrazów i rycin.
Drugim tematem wokó którego skupia si Enrico Muscetra jest problem zderzenia duchowoci z cielesnoci i konsekwencje nieprzystawalnoci tych dwóch form bytu. Problem wykluczenia materii pojawia si w wielu dzieach twórcy, std te rzeby artysty czsto intryguj pustymi miejscami i otworami, nadajcymi obiektom lekkoci i niemal koronkowoci. W tej afirmacji bezcielesnoci uprzywilejowane miejsce zajmuje jednak wci serce, które – mimo, e jest organem ciaa – peni równoczenie funkcj symbolu caej sfery duchowej. | | rdo: Joanna Rzoca | |
|
|